När virus drabbar barn: Julia, vän till Tures mamma

Armbanden som är framtagna i Tures minne.

För snart 10 år sedan flyttade Julia, 38, till en helt ny stad för ett nytt jobb. För att hitta vänner som ny staden gick hon med i organisationen Ladies Circle, ett internationellt nätverk för kvinnor som syftar till att vidga sina medlemmars intressesfär samt medverka till främjandet av internationell förståelse. De ses en gång varannan vecka och tillsammans gör de olika aktiviteter, äter middagar, har möten och umgås. Idag är Julia ordförande för en av Ladies Circles lokala klubbar, där hon fått många nya vänner. En av vännerna hon fått genom klubben är 10-åriga Tures mamma (som Pandemifonden tidigare delat en text om, ta del av den här)

Men så hände det som inte fick hända. Det var i slutet av sommaren, efter en lång ledighet, och medlemmarna såg fram emot att starta igång verksamheten igen med kickoff och nationellt möte. Det plingade till i klubbens chattgrupp, där Tures mamma berättade att Ture blivit sjuk och inlagd på sjukhus. Det var oklart exakt vad som hade hänt och händelsen skakade om. Vännerna och medlemmarna i klubben var förbi på sjukhuset, lämnade presenter och längtade till att Ture skulle få komma till barnavdelningen och läget skulle bli mer stabilt. Men istället gick det åt andra hållet, förloppet gick inte att stoppa och efter 10 dagar, en lördag eftermiddag, skrev Tures mamma igen och berättade att Ture hade lämnat oss.

“Sorgen och förtvivlan som sköljde över oss går inte att sätta ord på. Chocken var så stor och frågorna var många. Vad hade hänt? Hur kunde det gå så här? Ture var ju en stark och frisk 10-åring.” säger Julia

Julia berättar om tiden som följde och hur de gjorde vad de kunde för att finnas där genom att skicka hälsningar, höra av sig, gråta tillsammans och krama om sin vän. Hon minns tillbaka på styrkan, värdet i varandra och värmen de delade i en situation där det som inte får hända händer. Idag vet man att det med största sannolikhet var vinterkräksjukevirus (Calicivirus) som orsakade Tures plötsliga sjukdom.

“Det värsta som kan hända har hänt vår klubbsyster. Det går inte att få tillbaka Ture, och vår fantastiska vän kommer inte få tillbaka sin son. Något helt oförklarligt hände, och vi kanske aldrig får veta exakt vad det var som faktiskt hände. Därför vill vi vara med och bidra till forskning, förståelse och kunskap” säger Julia

En grundpelare i Ladies Circle är att man ska ge till välgörande ändamål, därför väljer klubben årligen ut välgörenhetsorganisationer, både lokalt och nationellt, som de vill stötta. När beslutet för verksamhetsåret 23/24 skulle tas föll sig valet naturligt menar Julia:

“Många av oss hade nyligen varit på Tures begravning och kände en stor sorg och förtvivlan över det som hade hänt samt det faktum att det saknades så mycket kunskap kring vad det var som faktiskt hade hänt. Jag föreslog att vi skulle ha Virus- och pandemifonden som ändamål, vilket resten av klubbsystrarna höll med om” säger Julia

Klubben bedriver olika insamlingsaktiviteter under hela året, även flera andra klubbar i Sverige har valt Pandemifonden som sitt ändamål. En av dessa insamlingsaktiviteter startades i samarbete mellan Tures mamma och en medlem från samma organisation i Höganäs, Caroline Esbjörnsson, som är smyckesdesigner och driver det egna märket KristallKlara. Caroline gör armband i Tures minne helt ideellt och 50 procent av försäljningen går till Pandemifondens insamling för forskning om virus som drabbar barn.

“Det känns så fint med just ett armband då det är något man kan visa upp och ha på sig när som helst och till vad som helst. Man bär på det och håller det nära, precis som vi gör med minnet av Ture” säger Julia

Tanken är att Ture ska vara grunden i armbanden. Därför har armbandets pärlor valts ut av Tures mamma utifrån sina olika betydelser, så att varje pärla representerar vem Ture var.

Här kan du läsa intervjun med Tures mamma.

Det här betyder pärlorna i armbandet:

• Ljusrosa kristall - Rosenkvarts står för kärlek

• Lila kristall - Ametist skyddar mot negativitet och stress

• Ljusgul kristall - Citrin står för glädje och att se det ljusa i tillvaron

• Orange & röd kristall - Karneol står för mod och styrka samt att släppa sorg och ledsamhet

• Fyra mörkröda karneol som representerar rotchakrat, kärlek, värme och liverpool (som var Tures favoritfotbollslag)

Vill du stödja Ladies Circles insamling till Virus- och pandemifonden till minne av Ture? Armbanden går att köpa genom att maila till kristallklara.se@gmail.com eller skicka ett DM på instagram till kristallklara.se. När man köper ett armband får man även ett kort som förklarar pärlornas betydelse.

Barnläkaren och forskaren: Jonas F. Ludvigsson

Blir vi bättre på virusskydd?